תפוגה וסימון תכשירים קוסמטיים – מאמר
נכתב ע"י חגית קמחי, קוסמטיקאית מוסמכת ודרמתרפיסטית (מטפלת בעור)

קחו לידכם אריזת תרופה ואריזת מוצר קוסמטי. על אריזת התרופה תמצאו תאריך ייצור ותפוגה. האם מצאתם סימון תאריכים על המוצר הקוסמטי ? קרוב לוודאי שלא. מאמר זה נועד לתת לכם כלים, שיאפשרו לדעת לכמה זמן טובים תכשירי הקוסמטיקה אותם רכשתם, או אלה הנמצאים כבר בשימושכם. הצורך בהסבר נובע מהעובדה המצערת, שבניגוד למוצרים רבים אחרים (תרופות, מזון ואפילו סוללות) עליהם מסומן תאריך הייצור ותאריך התפוגה, לא תמצאו סימון כזה על תכשירי הקוסמטיקה. יחד עם זאת בחודש אוגוסט 2007 נכנסו לתוקף הוראות חדשות של משרד הבריאות המשפרות במעט את מצבינו כצרכני קוסמטיקה.

כיצד מסומן תכשיר קוסמטי על פי הוראות משרד הבריאות:

א. חובה לסמן תאריך תפוגה רק על תכשיר קוסמטי ואיפור שאורך חיי המדף שלו הוא פחות מ-30 חודש.
ב. חובה לסמן את מספר חודשי התוקף לאחר הפתיחה. צורת הסימון היא ציור של צנצנת פתוחה, ובתוכה מספר והאות M. האות M משמעותה חודשים (Months) והמספר הוא מספר חודשי התוקף לאחר הפתיחה. לדוגמא: הסימון 12M משמעותו, שהמוצר טוב לשימוש 12 חודשים מיום פתיחתו. הסימון צריך להופיע גם על האריזה הפנימית וגם על החיצונית.
ג. כל תכשיר קוסמטי יסומן בקוד פנימי של החברה, שמעיד על תאריך הייצור. פירושו של הקוד ימצא בידי שירות הלקוחות בחברה ובמשרד הבריאות.
ד. לכל תכשיר יש לצרף תווית בשפה העברית, הכוללת
1) הוראות שימוש.
2) רשימת המרכיבים לפי סדר כמותי יורד.
3) שם היצרן או היבואן וכתובתו (אין חובה לציין מס' טלפון).

דגשים:
חובת סימון התוקף אינה חלה על אריזות אטומות או אריזות לחץ שהחומר בהן אינו בא במגע עם האוויר (כדוגמת דאודורנט ותרסיסים), מוצרים עמידים ומוצרים לשימוש "חד פעמי" (כדוגמת צבעי שיער).

תכשירי הקוסמטיקה שאורך חייהם 30 חודשים ומעלה מהווים את מרבית המוצרים ולכן אלה מסומנים בקוד פנימי של החברה בלבד. קוד זה למרבה הצער אינו גלוי לצרכנים. לבירור התוקף יש לפנות לשירות הלקוחות של החברה, או לדרוש מהמוכר (דיילת, קוסמטיקאית וכד') לפרש לכם את תאריך הייצור. אם הם אינם יודעים, תשקלו בעצמכם האם לרכוש את התכשיר. מצערת יותר העובדה, שגם אם תתקשרו לשירות הלקוחות ספק אם אלה יגלו לכם את משמעות הקוד הסודי. לכן אני ממליצה לדרוש זאת מהגורם המוכר. מניסיוני דיילות הקוסמטיקה בפארמים אינן בקיאות בקודים של המותגים אותם הם מוכרים. מכון מקצועי ואמין חייב להיות בקיא בנושא.

האם סימון הצנצנת פותר את הבעיה ?
ברגע שמוצר נפתח ובא במגע עם האוויר, אבק, אור ובעיקר האצבע של המשתמש, המרקם שלו משתנה ואורך חייו מתקצר משמעותית. מוצר קוסמטי שפג תוקפו יכול להיות חסר תועלת במקרה הטוב, ולהזיק במקרה הרע. מכאן שיש תועלת מסוימת לסימון החדש. יחד עם זאת הסימון החדש אינו נותן מענה לבעיות הבאות:
-מי מאתנו באמת רושם או זוכר מתי פתח מוצר קוסמטי!
-תעשיית הקוסמטיקה עוברת יותר ויותר לשימוש בחומרים טבעיים, חומרים פעילים
ולוויטמינים. אלה מטבעם פחות עמידים, פחות יציבים ונוטים להתפרק עם הזמן. בנוסף,
תעשיית הקוסמטיקה מקטינה עם הזמן את השימוש בחומרים משמרים כדי שאלה לא יזיקו,
אך בד בבד מתקצר אורך חיי המוצר.
-קביעת התקופה בה המוצר טוב לשימוש לאחר הפתיחה בעייתית. יש הבדל רב באורך חיי
המוצר אצל שתי משתמשות שונות, עם הרגלים שונים והגרות בתנאי אקלים שונים.
לדוגמה, משתמשת אחת הגרה באזור אקלים לח, מאחסנת את הקרם במקלחת, באור
מלא, משתמשת בו בידיים שאינן נקיות ולא מקפידה לסגור היטב את השפופרת בתום
השימוש. המשתמשת השנייה מאחסנת את המוצר בתוך מגירה, משתמשת בו עם ידיים
נקיות וסוגרת היטב את המכסה. ההבדלים הללו משפיעים רבות על אורך חיי המוצר. יחד
עם זאת חברות קוסמטיקה המובילות מבצעות סוללה שלמה של מבחני יציבות לפני שהן
מוציאות מוצר לשוק. המבחנים האלה כוללים חשיפת המוצרים למחזורים של טמפרטורות
קיצוניות, בדיקת יעילות החומרים המשמרים לאורך זמן ועוד.

מה המצב בישראל ביחס לעולם:
על מתן רישיונות לשיווק תמרוקים אחראי אגף הרוקחות במשרד הבריאות. התנאים לקבלת רישיון נוקשים באופן יחסי למקובל בעולם. עם זאת במשרד הבריאות לא הצליחו לחייב את היצרנים והיבואנים לפרסם את תאריך התפוגה של המוצרים. התקנות החדשות שפורטו לעיל הן למעשה אימוץ התקנות הנהוגות באירופה, שגם הם נכנסו אחרי שנים של מאבק. מכאן שישראל "יישרה קו" עם הנהוג בעולם ונקווה שבעתיד יסומנו התכשירים בתאריך יצור ותפוגה ברורים ולא תצטרכו ידע מיוחד להתמודד עם הנושא.

אורך החיים של תכשירים

המוצר אורך חיי מדף תוקף אחר פתיחה
תכשירים לעור הפנים כ – 3 שנים 6 עד 24 חודשים
בשמים 5 – 6 שנים כ – 3 שנים
תכשירים על בסיס טבעי ללא חומרים משמרים בהתאם לחומר כשנה
שפתונים ועפרונות איפור 4 – 5 שנים כ – 3 שנים

המלצות:
א. השתמשו בידע המפורט במאמר לבדיקת תכשירי הקוסמטיקה שברשותכם ואל תשתמשו בתכשירים שיש לכם ספק לגבי התוקף שלהם
ב. העדיפו תכשירים שניתן לדעת בצורה ודאית את התוקף שלהם.
ג. הימנעו מהכנסת אצבע לתוך התכשיר והעדיפו אריזות לחיצות.
ד. אחסנו את התכשירים במקום סגור וודאו את סגירת המכסה.
ה. הימנעו משימוש בדוגמיות הפתוחות שיש בפארמים שימוש בדוגמיות אלה יכול לגרום לזיהום.

 

תפוגה וסימון תכשירים קוסמטיים